Saturday, May 07, 2005

What to do about keeping measure if you can buy it all?

In Holland John de Mol has bought another radio station; '538'. This is a very popular commercial station, meaning that aside from commercial radio station no1;Sky Radio, which is also somewhat older skewed, de Mol has a very direct line to the younger radio listener in the Netherlands. Besides '538' he already owned Noordzee FM and Radio10 Gold (older audience) The 538 station, 90 % owned by investers was for sale for a while now. At this moment in the Dutch market de Mol is getting more and more inevitable. In England, the US and Italy people are already used to this, a very powerfull mediatycoon dominating media. But in Holland we did not have this situation untill now. De Mol, although very powerfull with Endemol, still had to face the programming board before he could air his products. He is very relieved not to have to face this, with his own channel. But I am beginning to feel a little bit uncomfortable by this inevitability of the man. What to do about keeping measure if you can buy it all? There is no democratic voice here about what the content should be. In the end it is only one man pulling all the strings. And what if that man is wrong about some things? After all it is very human to be wrong about things. I do not see any well paid employee telling him he is wrong. Everybody wants a nice car and a good pension? Luckily the final verdict is in the hands of the public. The further influence of the audience on the final product seems even more necessary for "the other voice", now. The public broadcasters are in a cramp now after a very long time of impasse. First there must be some kind of revolutionary change, else the already falling behind position is getting hopeless even more. Anyway, this will take too long. I think it is time to give the people more means to influence the stories that are told, and not just one very rich man. Something like Current may very well be a necessity in this market. Now.. where did I leave my red paint ?

5 comments:

Anonymous said...

bron?

Monique de Haas said...

@ Sander, misschien nog iets te vroeg geroepen inderdaad. Want, nog niet bevestigd door Talpa.
Maar vooruit, hier heb ik me op gebaseerd (zonder check bij Talpa dus!!)

Bronnen:
http://www.adformatie.nl/nieuws/index.html#Item38498

Albert J. Treur (ook iets te vroeg, wellicht)
op http://wwww.venturo.nl

Toch heb ik een donkerblauw vermoeden dat dit snel bevestigd zal worden. De (mogelijke) overname van 538 is aanleiding voor een stuk over de groeiende invloed van de Mol op een jonge doelgroep. Talpa is geen democratische organisatie, dat heeft invloed op de inhoudskeuze. Inhoud die dus in sterke mate aanwezig zal zijn onder een jonge doelgroep. Ik heb geen waarde-oordeel over de Mol. Ik wil alleen maar aantonen dat 1 iemand een steeds grotere invloed op een belangrijk deel van de bevolking vergaart. Kan je als individu de afweging maken om een bepaalde afstand in acht te nemen als je in principe over de middelen beschikt om dat alles te kopen als je dat wilt. En de Mol wil een media imperium opbouwen, waarom zou hij maat houden? En wie houdt hem tegen?

Anonymous said...

De Mol zal uiteindelijk, ik lees ook steeds meer over de potentieele overname oa op venturo, de Berlusconi van ons kikkerlandje worden..

Monique de Haas said...

Wat denk je.. gaat hij dan ook voor de post van Jan Peter (via PVDR of zo)? Apart verhaal zou dat zijn, en natuurlijk een spectaculaire mediacampagne...

Ik voel nu wel een dramascenario aankomen...

Zou ik dat dan misschien kunnen verkopen aan.. uhh?
Mwahh denk het niet ;-)

Anonymous said...

monique, te vroeg voor publiciteit, neem van mij aan dat de zaak beklonken is en dat men Noordzee formeel eerst kwijt moest. Die scoop is nog steeds een scoop echter deze omstandigheden voorkomen perspubliciteit die ze dan toch helemaal gratis kregen door venturo:)
een overname van Noordzee door radiopartner VMMA lijkt aannemelijk.

BTW waar is mijn linkje? :)